ii.Pelan Pengajaran(RPH)
Mata pelajaran : Kajian Tempatan
Tahun : Tahun 5
Bilanagan Murid : 38 orang
Tarikh :
25.11.2012
Masa : 8.25 pagi – 8.55 pagi
Tema : 7.Sejarah Negara Kita
Tajuk : 7.1 b) Kegemilangan Melaka
i.
Pentadbiran
ii.
Susun lapis masyarakat
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran,murid akan
dapat;
i.
Menyatakan hiraki dalam pentadbiran Kerajaan
Melayu Melaka.
ii.
Menyatakan tugas dan tanggungjawab setiap
jawatan pembesar dalam sistem pemerintahan kerajaan Melaka.
iii.
Mengetahui susun lapis masyarakat semasa
pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka.
iv.
Menuliskan bidang tugas setiap jawatan
pembesar dalam sistem pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka.
Kaedah dan teknik
pengajaran:
i.
Bercerita
ii.
Soal jawab
iii.
Memberi pendapat
iv.
Perbincangan
v.
Menyalin catatan/nota pelajaran
Penerapan nilai
i.
Berbangga dengan sejarah dan warisan negara
sendiri
ii.
Kepentingan sistem pentadbiran yang cekap
iii.
Menghargai jasa para pemimpin terdahulu.
Unsur-unsur patriotism
i.
Menghargai sejarah negara sendiri
ii.
Menghargai sumbangan golongan Sultan,para
pembesar dan rakyat terhadap kemajuan kerajaan Melayu terdahulu.
iii.
Menyedari akan kebolehan dan kebijaksanaan
orang-orang melayu mentadbir sebuah kerajaan dengan cemerlang pada zamannya.
Langkah/
masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi/
4 minit
|
Kerajaan Melayu Melaka
|
1.Guru mengedar 2 keping gambar
secara terbaik kepada 5 kumpulan murid.
2.Minta murid menterbalikkan gambar
secara serentak.
3. Bersoal jawab tentang suasana
dalam gambar pertama iaitu suasana di dalam sebuah istana.
4. Guru mengaitkan gambar suasana
dalam istana dengan gambar ke dua iaitu gambar replika Istana Melaka.
|
KBKK
-menghubung kait.
Kecerdasan pelbagai:
-interpersonal
Unsur patriotism:
-bangga dengan sejarah bangsa
|
Langkah 1/6 minit
|
Struktur Kerajaan
Melayu Melaka
|
1. Bersoal jawab
tentang struktur pentadbiran sekolah yang terdiri daripada Guru besar dan
tiga orang penolong kanan.
2. Soal jawab struktur
kerajaan Melayu Melaka.Guru mengaitkan kedua-duanya.
3. Melukis rajah mudah
bagi kefahaman murid.
4.
Contoh;
5. Guru memberi
penerangan bahawa Sultan merupakan ketua kerajaan dan dibantu oleh empat
orang pembesar atau pembesar 4 lapis.
|
KBKK:
-membuat andaian.
- menghubung kait
Kecerdasan pelbagai:
-interpersonal
-pemerhatian
Penerapan nilai:
-kerjasama
-taat setia
-kepatuhan
BBM:
-kad perkataan
|
Langkah 2/7 minit
|
Peranan Sultan dan 4 pembesar
kerajaan
|
1. Soal jawab peranan
Sultan dan 4 orang pembesar.
2. Minta murid beri
pendapat.
3. Guru menampal
kad-kad ayat yang dituliskan bidang tugas setiap jawatan dalam struktur
pentadbiran Kerajaan Melaka.
4. Membentuk 5 kumpulan
perbincangan dengan setiap satu berbincang dan memilih bidang tugas jawatan
secara berasingan.
5. Guru mengedarkan
helaian kertas mengandungi peranan setiap jawatan pembesar yang ditaip secara
bercampur kepada 5 kumpulan perbincangan.
6. Meminta setiap
kumpulan berbincang dan memilih peranan dan tugas setiap pembesar.
7. Murid menjalankan
perbincangan kumpulan dengan merujuk buku teks dan seliaan guru.
|
KBKK
Memberi pendapat.
Memberi penerangan.
Perbincangan kumpulan.
Membuat andaian.
Membuat rujukan.
Nilai:
Mencirikan.
Kerjasama.
BBM:
Kad bacaan.
Buku teks.
Kertas jawapan.
|
Langkah 3/6 minit
|
Memadankan peranan Sultan Melaka dan
4 orang pembesar Kerajaan Melaka
|
1. Hasil daripada
perbincangan kumpulan,guru meminta dua orang wakil daripada setiap kumpulan
untuk memilih kad-kad ayat di hadapan kelas untuk dipadankan dengan jawatan
pembesar yang telah dilekatkan di papan putih di hadapan kelas.
2. Wakil setiap
kumpulan akan memilih berdasarkan keputusan perbincangan kumpulan mengikut
jawatan tertinggi mengikut giliran.
3. Setelah selesai
aktiviti padanan,guru memberi penerangan tentang setiap bidang tugas dan
peranan berkaitan.
4. Guru dann murid
berbincang secara ringkas persamaan beberapa jawatan kerajaan sekarang dengan
jawatan pembesar pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.Contohnya seperti
Menteri Kewangan sama jawatan dengan Penghulu Bendahari dan sebagainya.
5. Menjalankan sesi
soal jawab dan penerangan perkara yang kurang difahami oleh murid.
|
KBKK;
Membuat rumusan.
Membuat padanan.
Mencirikan.
Penerapan nilai;
Kerjasama.
Tanggungjawab.
Memberi perhatian.
BBM:
Kad perkataan.
Kad ayat.
|
Langkah 4/4 minit
|
Menyalin nota
|
1. Setelah selesai
penerangan dan soal jawab,guru meminta semua murid membuat catatan hasil
aktiviti memadankan jawatan pembesar yang dilaksanakan tadi dalam buku
latihan.
2. Menyalin nota hasil
perbincangan dan aktiviti padanan dalam p&p.
|
KBKK:
Mencirikan.
Penerapan nilai:
Tanggungjawab.
BBM:
Buku catatan/latihan. |
Penutup/
2 minit
|
Refleksi dan rumusan
|
1.
Guru
meminta ketua kelas untuk membuat rumusan tajuk pelajaran dan membuat refleksi tentang pemahaman
mereka dalam p&p berkaitan struktur Kerajaan Melayu Melaka.
|
KBKK:
Merumuskan.
Nilai:
Tanggungjawab.
|
No comments:
Post a Comment